Mitt larmsystem: LS-30

Share Button

Sedan en tid tillbaka äger jag ett larmsystem med det kryptiska namnet LifeSOS LS-30. Det finns en uppsjö av larmsystem på marknaden, allt från billigt skräp till prislappar som gör själva larmsystemet till det mest stöldbegärliga i huset. Jag försökte givetvis göra en bra research innan jag bestämde mig, för även om man bestämmer sig för ett relativt billigt system så kan prislappen springa iväg om systemet är expanderbart, dvs att man kan köpa till extra sensorer. Och det är en fördel: man hittar knappast ett ”larmpaket” som innehåller precis det man vill ha!

Larm LifeSOS LS-30

Larm LifeSOS LS-30

Valet föll just på LS-30 för att det fanns en svensk webtjänst som tillhandahöll ett mera grafiskt admingränssnitt samt även appar för både iOS samt Android. Systemet var utbyggnadsbart med väldigt många olika sensorer och prisklassen skulle jag klassa som lägre-medium. Även här finns såklart pengar att spara på att beställa sensorer utomlands men själva huvudenheten köpte jag som en del av tjänsten hos Abell Security. Kanske inte världens mest användarvänliga gränssnitt, men det uppfyller sin funktion då man oftast bara konfigurerar enheterna där och sedan rullar det bara på så att säga.

En annan anledning till köpet var att jag läst (någonstans) att systemet var öppet för egen kommunikation mot enheten, något som iofs är sant men har stött på patrull av mänsklig karaktär. Jag kanske skriver mer om just detta problem när jag har lugnat ned mig lite, jag blir lätt irriterad varje gång jag bara tänker på det! 🙁

Sensorerna jag har är följande:

  • 6 x magnetkontakt (ja, jag har 6st dörrar in i huset)
  • 2 x optisk brandvarnare för värme samt rök
  • 1 x översvämningssensor (under diskmaskinen)
  • 2 x temperatur- & fuktighetsmätare
  • 1 x elförbruknings- & temperaturmätare (utomhus)
  • 3 x glaskrossensor
  • 2 x fjärrkontroll för nyckelknippa

Det jag saknar är en akustisk glaskrossensor för att täcka in två st  angränsade rum på nedervåningen, men jag har inte koll på hur tillförlitlig den här enheten är. Citat från återförsäljaren själv:

 En avancerad akustisk glaskrossdetektor med mönsterigenkänningsteknik från GE. Den här övervakade enheten känner av ljudet från krossat glas över avstånd på 6 meter med 360 ° täckning.

Kanske fungerar?

Publicerad i Diverse, Mjukvara, Nätverk Taggar: , , , , , , , , ,
12 comments on “Mitt larmsystem: LS-30
  1. Daniel skriver:

    Vad är det för mänskligt problem du stött på med API’t? Jag funderar själv på att skriva en drivrutin till mitt automationssystem för detta larm, men det kräver att det inte är någon som sätter käppar i hjulet medvetet.

    • Robert skriver:

      Tillverkaren i öster vill inte ge ifrån sig info runt API och hänvisar till respektive lands återförsäljare/generalagent(?). Denna vill givetvis inte heller ge ut någon som helst info runt enheten utan vill att man ska gå via deras webbtjänst. Jag eldade på ett mail till tillverkaren om hur förlegad affärsmodell de hade som endast förlitar sig på första bästa återförsäljares godtycke att utveckla tjänster runt deras hårdvara och att de får badwill om kreti och pleti lyckas med en halvdan tjänst som sedan får folk att tycka att det är larmsystemet i sig som är dåligt (det är ju inte bättre än dess mjukvara). De skulle också sälja fler enheter om mer programvara stödjer deras larmsystem. Han förstod inte detta men det kanske beror på att han är tekniker och inte businessman. Väldigt mycket 90-tal över det tänket! Återförsäljaren tjänar nog huvuddelen av sina pengar från sin webbtjänst, så han ser nog inget incitament att dela med sig av sin information.

      Återstående möjlighet är då att, liksom denna kille, sätta upp en Proxy och lyssna av trafiken, dra sina slutsatser, och sedan plita ihop något som förhoppningsvis fungerar. Detta tar givetvis en hel del tid i anspråk och då jag har stora ambitioner med mitt system kan det leda till att jag helt skiter i att inkludera LS-30 som plugin till mitt system, alternativt ta det längre i framtiden. Om jag inte byter ut hela rasket till något annat då förstås…

      Har du info runt API’et så vore det guld värt om du kunde dela med dig av detta! 🙂

  2. Hezzin skriver:

    Jag köpte LS30 genom Abell mest för att jag ville ha en möjlighet att själv aktivera och kolla på de kameror som jag installerat, detta verkar de stora larmleverantörerna vägra att fixa till i sina system.

    Detta funkar bra, använder en d-link dcs 932 som Abell rekommenderar. Dock så går det inte att trigga larmet via den inbyggda rörelsedetektorn, och rekommendationen är att man kompletterar kameran med en rörelsedeckare som man köper genom dem… Känns lite bakvänt tycker jag, att man behöver sätta upp två enheter…

    Är det här med kameror nåt du kikat på?

    • Robert skriver:

      Hmmm jag har själv inte testat att köra kameror kopplat till larmsystemet. Jag ser inte heller att dcs 932 stödjer ONVIF? Men Abell kanske inte kräver ONVIF för sin implementation. Jag bara misstänker att något är galet just i detta då ONVIF är protokollet för att skicka information till och från kameran (förutom video alltså). En av de saker som skickas är just information om när kameran upptäcker något som man har definerat som ett larm i kameran. Bästa är väl att höra med Abell själv om varför det är på detta sätt, bara så du får reda på om det är kameran eller själva systemet som inte stödjer detta (jag gissar på systemet, en magkänsla bara).

  3. Hezzin skriver:

    Ok, tack för svar 🙂

    En dum fråga till, vet du om man kan köpa sensorer utomlands till bättre pris än i Sverige?

    • Robert skriver:

      Jo jag har köpt en hel del från Danmark:
      rsdata.dk

      Samt från Spanien:
      http://www.mkti.net/shop/wireless-detectors-c-0_98_276_278.html?sort=2a&filter_id=172
      http://www.mkti.net/shop/wireless-acessories-c-0_98_276_279.html?sort=2a&filter_id=172

      Se bara till så att det är 868Mhx varianten om du får välja. LS-30 säljs nämligen med olika frekvenser i andra delar av världen.

      • Thomas skriver:

        Vill bara skicka en varning angående MKTi i Portugal.
        Företaget har visat sig INTE vara seriöst i mitt fall.
        Lurade mig på 5000:- för en order som aldrig har skickats.
        Betalade genom PayPal men ordern drog ut så långt på tiden
        att jag inte kunde få återbetalning genom dom (>45 dagar).
        Skyllde hela tiden på leveransförseningar från sin leverantör.
        Nu har deras ”VD”, José Cordeiro (är troligtvis ett enmansföretag för all
        tidigare korrespondens har utförts av honom) gått
        under jorden och svarar inte på någon typ av meddelanden (email, Facebook o.s.v.) så beställ därifrån på egen risk!

        • Robert skriver:

          Tråkigt när sådant händer! När jag lade min beställning (var ju ett tag sedan nu) så var de (jag pratade med en Patrícia Pereira) väldigt service-minded och frågade om det var ok att skicka leveransen senare under månaden då en av produkterna var slut i lager. 10 dagar senare var ordern komplett och ivägskickad. Men det var ju min personliga upplevelse såklart… Det kan ju ha förvandlats till ett skumraskföretag, vad vet jag. 🙂

  4. Håkan skriver:

    Hej,

    Har du fått någon mer info om API:t? Eller rent av knäckt det själv? Jag är intresserad av detta larm men vill precis som du kunna integrera mot min hemautomation (Fibaro HC”).

    Mvh Håkan

  5. Göran Jonsson skriver:

    Finns det inget forum för Larmsystemet LS-30 och WeBeHome…någon som vet ?
    Mvh/Göran

    • Robert skriver:

      Inte vad jag vet om. De svarar iofs personligen på deras Facebooksida, men det verkar vara allt. Då deras system inte är öppet finns det heller ingen användarbas som har något vettigt att diskutera… 🙂

  6. Arvid skriver:

    Kan upprepa varningen för MKTI.net.

    Lade order på 11 Life-SOS-prylar den 4/1, det fanns ingen information på hemsidan om att det skulle vara slut på några produkter i lager. Fick en orderbekräftelse men inget mer. Väntade en vecka och började sen skicka mail. Efter en del mailande skickade de till slut min beställning i början av februari. När jag hämtade ut den i Sverige ett par dagar senare hade de bara skickat tre av elva produkter. Börjar återigen maila, det tar alltid 2-3 dagar för att få ett svar. Varje gång från J. Cordeiro, som skyller på att sakerna inte är i lager, men att de kommer inom ett par dagar. Det har nu gått ytterligare tre veckor, och jag har inte sett röken av resten av min beställning. Paypal har förlängt sin tid för money-back, så jag har öppnat en dispute där för att få tillbaka pengarna för produkterna som jag aldrig fick.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*